
autismecoach
Patricia Lesage
Mijn kracht ligt in het verbinden van wetenschappelijke ontwikkelingen, praktijkervaring en een innerlijke drijfveer. Hiermee ga ik telkens opnieuw voor inzicht, noden en oplossingen. Autisme wordt maar al te vaak verkeerd begrepen. De maatschappelijke werkelijkheid kan me zowel confronteren als uitdagen. Ik geloof dat we samen kunnen werken aan positieve veranderingen, te beginnen bij ons zelf en in onze onmiddellijke omgeving.
Mensen met autisme helpen, gaat voor mij zowel over het hoofd als over het hart. Ik geloof dat wanneer we mensen beter begrijpen, logischerwijze het begrip volgt. En zeg nu zelf, is begrip ervaren niet iets wat ongelooflijk deugd doet? Volgens mij blijft het voor elke mens een valkuil, te denken dat we de ander begrijpen. Door echt tijd te maken voor de ander, kunnen we hem of haar als medemens, écht ontmoeten. Dat is voor mij de eerste stap in coaching en het vervolg doen we samen: het toewerken naar persoonlijke doelen en concrete handvatten. Het leren is nooit af, maar samen kunnen we sterker worden, zodat je op eigen kracht verder kan.
Wie kan er bij mij terecht:
- Jongeren, jongvolwassenen en volwassenen met een (vermoeden van) autisme/ autismespectrumstoornis (ASS)
- Ouders van kinderen en jongeren met een (vermoeden van) autisme/ autismespectrumstoornis (ASS)
Voor welk soort coaching kan je bij mij terecht:
- Verhelderen van je vraag
- Specifieke informatie over autisme
- Coaching kan met vrijwel alle facetten van het dagelijkse leven te maken hebben, zoals: werk, huiswerk, huishouden, verzorging, sociale situaties (zoals vriendschap, in de klas, op de speelplaats of met collega’s), vrije tijd, maaltijden, boodschappen, mobiliteit, …
Voorbeeld 1
Het is gekend dat mensen met autisme vaak overgevoelig of ondergevoelig zijn voor (bepaalde) prikkels. Dat kan gaan over prikkels die van buitenaf komen (zoals een tikkende klok) of van binnenuit (zoals honger hebben). Prikkels kunnen te maken hebben met horen, zien, ruiken, proeven en voelen. In het dagdagelijke leven komen allerhande prikkels op ons af. De meeste van deze prikkels verwerken we zonder dat we ons daar van bewust zijn. Als het goed loopt, verwerken onze hersenen deze tot bruikbare informatie.
Prikkelverwerking is een thema dat vaak aan bod komt doorheen een coachingstraject. Misschien maakt dit al van bij het begin deel uit van jouw hulpvraag, zoals de vraag om prikkels makkelijker te kunnen buitensluiten. In dat geval kunnen we bijvoorbeeld starten met het opmaken van jouw sensorisch profiel. Dat gaat over hoe jij, via de verschillende zintuigen, prikkels opmerkt en verwerkt. Het opmaken van zo’n sensorisch profiel kan bij heel uiteenlopende hulpvragen interessant zijn.
Voorbeeld 2
Veranderingen kunnen ervoor zorgen dat je meer hinder ondervindt van je autisme: het lijkt wel of je plots ‘autistischer’ bent geworden. Via coaching brengen we de veranderingen in kaart, alsook hoe je spontaan met die veranderingen omgaat. We zoeken alternatieven die voor jou werken.
- Training van specifieke vaardigheden
- Autismevriendelijke omgeving creëren
Hoe gaan we te werk:
“Als je één persoon met autisme kent, ken je één persoon met autisme.”
Mensen met autisme zijn in de eerste plaats gewoon ‘mensen’. Geen twee personen zijn gelijk. Of je nu autisme hebt of niet, je bent uniek!
Het autisme heeft op heel veel onderdelen van een mensenleven invloed, maar ‘vermengt’ zich als het ware met al het andere wat iemand maakt tot wie hij of zij is .
Dat maakt dat elke coaching er telkens opnieuw anders zal uitzien.
- We starten altijd met een intakegesprek. Hierbij is het de bedoeling dat we jouw hulpvraag zo helder mogelijk krijgen.
- We maken afspraken op vlak van verwachtingen, aanpak en doelen.
- Op het einde van elk coachingsgesprek spreken we af hoeveel tijd je nodig hebt tot de volgende afspraak.
Wat kan je van mij verwachten (achtergrond en opleiding):
- Autismevriendelijke Coach, Autisme Centraal, gecertficieerd traject (start 2025-)
- Leerkracht in het Buitengewoon Secundair Onderwijs type 4 – leerlingen met fysieke- en neuromotorische beperkingen, vaak gecombineerd met ASS (sinds 2012-)
en type 9 – leerlingen met autisme (2022-2023)
- CAT Conference, (1st) Conference for Autism and Theology – University of Aberdeen, Schotland (2021)
- Academische Bachelor in de Theologie en Religiewetenschappen – KU Leuven (laatste fase, onderzoeksthema ‘bijbelverhalen bij jongeren met autisme en een normale begaafdheid‘)
- Basiscursus Autisme, voor familieleden van personen met autisme – Vlaamse Vereniging voor Autisme (2017)
- Gon-begeleider, begeleiding aan leerlingen met fysieke- en neuromotorische beperkingen (vaak in combinatie met autisme) in het regulier onderwijs, vanuit het bijzonder onderwijs (2012-2016)
- Diploma Leraar Secundair Onderwijs (2015)
- Verschillende korte opleidingen, interne workshops en bijscholingen zoals bv. rond volgende thema’s: complexe rouw (Johan Maes), MBCT (Mindfuless bij depressies, door David Dewulf), relaxatie en meditatie, …
- Actie- en psychodramatechnieken, ervaringsmodule – Centrum voor psychodrama (2008-2009)
- Psychotherapeutisch medewerker in een dagkliniek voor groepspsychotherapie (2007-2012)
- Diploma Bachelor in de Orthopedagogie (2006)
- Begeleider in een dagcentrum voor mensen met ernstige en chronische psychiatrische problemen (2003-2007)
Wat kost het:
Coachingsgesprek: 60 euro (50 min.)
Intakegesprek: 80 euro (60-75 min.)